بهترین بو‌‌ ‌ بهترین کیفیت‌ ‌ بهترین ماندگاری

جستجو کردن

بهترین بو بهترین ماندگاری بهترین قیمت

نکات دنیای عطر و ادکلن

عطر و ادکلن چه فرقی با هم دارند و کدام یک بهتر است؟

فرق عطر و ادکلن

تفاوت عطر، پرفیوم، ادوپرفیوم و ادکلن در چیست؟

تفاوت عطر با ادکلن یک محصول خاص از یک برند، در ماندگاری و پخش شوندگی است و عطر و ادکلن آن هر دو بوی یکسانی دارند. در اینجا به صورت خلاصه به تفاوت عطر با ادکلن می پردازیم.
البته تعریف عطر و ادکلن در ایران با دنیا مقداری فرق دارد! در ایران دو تعریف اشتباه از عطر و ادکلن وجود دارد.

دو تعریف اشتباه عطر و ادکلن در ایران:

۱. دسته اول که معمولا محصولات گران خریداری می کنند، به اشتباه تصور می کنند که عطر یک محلول غلیظ خوشبو کننده قدیمی بی کلاس است که قیمت پایینی دارد و در عطر فروشی ها در ظروف رُلی ارزان قیمت به فروش می رسد. از طرف دیگر ادکلن محلول خوشبو کننده با حجم زیاد است که در اسپری های باکلاس فروخته می شود، نسبت به عطر غلظت کمتری دارد و نیز ادکلن گران تر و با کلاس تر از عطر می باشد و بوی خیلی مدرن، خارجی، خوب و بوی لاکچری دارد.

۲. دسته دوم نیز که معمولا محصولات ارزان خریداری می کنند، به اشتباه تصور می کنند که ادکلن تنها چند دقیقه ماندگاری دارد، بوی الکل و بوی تیزی دارد و اصلا به درد نمی‌خورد اما عطر محصول ارزانی است که بوی خیلی خوبی (مانند بوی گل یا بوی محصولات خوش بو کننده سنتی کشورهای مختلف) را دارا است. این دسته به علت خرید محصولات ارزان و تقلبی (مانند ادکلن های تقلبی ارزان) ، متاسفانه تصورشان بر این است که تمامی ادکلن ها بد هستند.

تصور هر دو این دسته از مردم اشتباه است و هر دو تفکر به خاطر وجود خلاءهایی در جو بازار به وجود آمده است.
البته ما نیز در سایت ادکلن هندکرفت به این فرهنگ عامیانه‌ی عمده‌ی مردم احترام گذاشته و محصولات خود را ادکلن نام گذاشته ایم. بدون تعصب بی‌مورد نسبت به این که در مکالمات دوستانه و خانوادگی خود، استفاده از کلمه ی عطر درست است یا ادکلن، نسبت به این مسائل، با تعصب بیجا حرف نمی زنیم زیرا مسئله ای که طی سالیان دراز و دهه ها در فرهنگ ما ایرانی ها جا افتاده است را نمی توان به سادگی تغییر داد.

اما این که نام این محلول های خوشبو (عطر و ادکلن) در بین مردم اروپا و جهان به چه صورت تعریف شده است مقداری فرق دارد.

فرق عطر و ادکلن

عطر و ادکلن به چند دسته تقسیم می‌شوند:

۱. روغن خالص عطر – Oil Perfume

روغن خالص عطر که نام‌های دیگر آن اسانس خالص عطر و ادکلن مورد نظر است (با اسانس‌های موجود در بازار فرق دارد) در واقع نسخه اولیه‌ی ترکیب مواد اولیه می‌باشد. ترکیب عصاره خالص و اسانس طبیعی گل‌ها و گیاهان مورد نظر با روغن‌های گیاهی بدون بو و سایر مواد اولیه. نام دیگر روغن خالص عطر اسانس خالص عطر نیز می باشد. درصد روغن خالص عطر را ۱۰۰٪ در نظر می‌گیرند و سایر زیر مجموعه ها که غلظت کم تری دارند را درصدی نسبت به به خلوص روغن خالص در نظر می گیرند.

توجه کنید که روغن خالص عطر پخش شوندگی مناسبی ندارد و امکان دارد در صورت استفاده مستقیم، به علت کم بودن پخش شوندگی آن و ماندگاری زیاد، با اکسیژن و هوا واکنش نشان دهد و بوی آن از دست برود. در واقع نمی‌توان از روغن خالص استفاده‌ی کاملا بهینه‌ای برد. بنابراین روغن خالص عطر را با یک محلول مخصوص که هم خاصیت پخش شوندگی دارد و هم خاصیت ماندگاری (شامل الکل طبی بی بو و مخصوص عطر سازی و نیز برخی اولیه مورد نیاز) ترکیب می‌ کنند تا با خاصیت پخش شوندگی الکل بتوان از آن استفاده‌ی بهینه کرد.
این محلول مخصوص در شرکت های برند عطر و ادکلن، برای هر مارک فرمول جداگانه ای دارد. اما در عطر های گرمی از یک محلول مخصوص که در بازار فیکساتور تعریف شده است برای ترکیب با تمامی مارک ها استفاده می شود.
مواردی که در ادامه آمده است پس از ترکیب همین روغن خالص عطر با محلول رقیق کننده می باشند و در واقع باتوجه به غلظت آن عطر و ادکلن به دست می آید.

۲. عطر یا پرفیوم – Perfume

ترکیب ۲۰٪ تا ۴۰٪ روغن خالص عطر را با محلول مخصوص رقیق کننده، عطر می‌ نامند. توجه داشته باشید این عطر اصل است و ماندگاری آن می‌تواند حتی بیشتر از چند روز با قدرت پخش شوندگی خوبی باشد. هم عطر برند ها و هم عطر های گرمی می توانند عطر خود را با این فرمول و البته با ترکیب آن با بهترین مواد اولیه، بهترین عطرها را بسازند.
از طرفی عطرهایی (چه عطر و پرفیوم شرکتی و چه عطر گرمی) در عطر فروشی‌های ارزان نیز یافت می‌شوند که غلظت خیلی زیادی دارند اما پخش شوندگی و ماندگاری خوبی ندارند. علت آن این است که آن عطرهای نامرغوب یا تاریخ انقضایشان تمام شده است و یا درصد خیلی خیلی کمی از روغن خالص عطر را با روغن‌های بدون بو ترکیب کرده‌اند تا به ظاهر غلظت بالایی داشته باشد اما یا با وجود ماندگاری بالا اصلا قدرت پخش شوندگی ندارد و یا هم پخش شوندگی و هم ماندگاری خوبی ندارد. بنابراین به هنگام خرید کیفیت واقعی آن تنها هنگام استفاده کردن و با گذشت زمان مشخص می‌ شود.

۳. عطر یا ادوپرفیوم – Eau De Perfume

ترکیب ۱۵٪ تا ۲۰٪ روغن خالص عطر را با الکل متانول نیز همان عطر می‌نامند اما نسبت به مورد قبلی پخش شوندگی بیشتر و ماندگاری کمتری دارد.

۴. ادکلن یا ادوتویلت – Eau De Toilette

ترکیب ۵٪ تا ۱۵٪ روغن خالص عطر با الکل متانول اُدو تویلت است که در ایران همان نام ادکلن برای آن استفاده می‌ شود.

۵. ادکلن – Eau De Cologne

ترکیب ۲٪ تا ۵٪ روغن خالص عطر با الکل متانول ادکلن است. ادکلن‌ها باید پخش‌شوندگی خوبی داشته باشند و ماندگاری آن‌ها نیز باید حدودا ۲ تا ۴ ساعت تا یکی الی دو روز باشد. ادکلن‌ها بهترین گزینه برای کسانی است که می‌خواهند در مناسب‌های مختلف از عطر و ادکلن‌های متفاوت و متناسب با آن مناسبت استفاده کنند. البته دقت داشته باشید اکثر محصولاتی که ما با عنوان ادکلن در سایت به فروش می‌رسانیم در واقع ادکلن نیستند زیرا ماندگاری بسیار بالایی دارند. به علت سادگی و استفاده مردم از کلمه ادکلن ما نیز اسم تمامی محصولات سایت را ادکلن گذاشته‌ایم تا مردم و مشتریان راحت‌تر خریدشان را انجام دهند. گاهی اوقات برخی ادکلن ها نیز به علت ترکیباتش، تنها به صورت اسمی ادکلن است و در واقع یک پرفیوم یا سایر مواردی است که ماندگاری خیلی بالایی دارد.

در هر صورت اکنون برای شما مشخص شده است که بوی عطر و ادکلن یک شرکت فرقی با هم ندارد و بوی یک عطر با بوی ادکلن آن یکی است. در نتیجه اینکه عده‌ ای بوی عطر و عده ای دیگر بوی ادکلن را قبول ندارند و هر دو تصور می کنند مورد دیگر بوی بهتری دارد، هر دو در اشتباه هستند.
اما در بحث ماندگاری و پخش شوندگی، نمی توان عطر یا ادکلن را نسبت به یکدیگر برتر دانست. بلکه با توجه به هدف استفاده می توانید از عطر یا ادکلن استفاده کنید.

با وجودی که موارد بسیار زیادی بر روی ماندگاری و پخش شوندگی عطر و ادکلن تاثیر دارند و باعث می شوند که یک عطر یا یک ادکلن ماندگاری و پخش شوندگی بیشتر یا کمتری نسبت به حد استانداردشان داشته باشند، در هر صورت در مورد تفاوت عطر با ادکلن دو موضوع مطرح می‌شود:

ماندگاری عطر بیشتر است یا ادکلن؟

به طور استاندارد ماندگاری عطر باید بیشتر از ماندگاری ادکلن باشد اما شرایطی می تواند این موضوع را برعکس کند. در واقع ماندگاری بالا (مانند ماندگاری یک روز تا دو هفته برای یک عطر) و ماندگاری استاندارد (مانند ماندگاری چند ساعته تا دو روز برای یک ادکلن) یکی از قسمت های مثبت یک عطر یا ادکلن خوب است. ماندگاری عطر باید از ادکلن بیشتر باشد. اما این موضوع به معنای ماندگاری پایین یک ادکلن نیست. به عنوان نمونه اگر ماندگاری عطر اونتوس کرید یک الی دو هفته باشد، ادکلن اونتوس بستگی به میزانی که اسپری می کنید می تواند بین یک تا دو روز ماندگاری داشته باشد. اما متاسفانه عده ای با کم تر کردن ماندگاری یک ادکلن خوب، سعی در بد نشان دادن ادکلن ها می کنند و عطر های فیک مورد نظرشان را بسیار خوب و استاندارد نشان می دهند.

واقیعت این است که حتی ادکلن که اصولا نسبت به عطر ماندگاری کمتری دارد، یک ادکلن خوب ماندگاری خوب و استانداردی باید داشته باشد و اگر یک ادکلن ماندگاری خوبی نداشته باشد این موضوع تنها نشان دهنده ی کیفیت پایین آن محصول است (به خاطر گذشتن تاریخ انقضا یا فیک بود آن) نه این که تمامی عطرها نسبت به ادکلن ها بهتر هستند یا برعکس.

بخش شوندگی و شدت بوی عطر بیشتر است یا ادکلن؟

بر خلاف ماندگاری بالای عطر نسبت به ادکلن، در بحث پخش شوندگی به صورت استاندارد ادکلن ها پخش شوندگی بیشتری نسبت به عطرها دارند. از آنجایی که اصولا برای مناسب‌های مختلف بهتر است از عطر یا ادکلن متفاوت و مناسب آن مناسبت استفاده کنید، در نتیجه استفاده از ادکلن که ماندگاری کمتر اما پخش شوندگی بیشتری نسبت به عطر دارد می‌ تواند نشان دهنده برتری ادکلن (باکیفیت) نسبت به عطر – در دنیای مد و مدرن امروزی باشد. در غیر این صورت، اگر عطری که خریداری کرده‌اید ماندگاری خیلی زیادی دارد و می خواهید برای مناسبت های مختلف بوهای مخصوص آن مناسبت را داشه باشید، بهتر است از آن عطرها به مقدار خیلی کم از آن اسپری کنید.

«یک نکته کاربردی این که اگر عطر یا ادکلن را در فاصله خیلی نزدیکی به لباس اسپری کنید در این صورت ماندگاری بالا می رود و میزان پخش شوندگی پایین می آید اما اگر عطر یا ادکلن را با فاصله زیاد به لباس نزدیک کنید، در این صورت ماندگاری کم اما پخش شوندگی زیاد می شود.»

البته تمامی این موضوعات به کنار، دقت کنید که عطر و ادکلن هر سری تولیدی از یک شرکت می‌تواند کیفیت متفاوت پخش شوندگی و ماندگاری همان عطر و ادکلن با سری های تولیدی قبلی یا بعدی را داشته باشد. حتی به علت تاریخ انقضا نیز امکان دارد ماندگاری یک ادکلن به علت نگهداری درست، بسیار بیشتری از ماندگاری یکی عطر به علت نگهداری نادرست از آن باشد. برای آگاهی بیشتر می‌توانید صفحه میزان تاریخ انقضای عطر و ادکلن و عوامل تاثیر گذار در آن را مشاهده کنید.

عطر یا ادکلن کدام یک بهتر است؟

با توجه به نکات گفته شده این این نتیجه می رسیم که هر دو مورد خوب است اما به شرطی که کیفیت قابل قبولی داشته باشد. برای کیفیت نیز لزوما نمیتوان تنها با اسم عطر یا اسم ادکلن تصمیم گیری کرد.
بلکه باید چه عطر و چه ادکلنی که خریداری می کنید را امتحان کرده و سپس با توجه به ماندگاری و پخش شوندگی آن در مورد آن نظر داد. البته این موضوع را نیز در نظر بگیرید که کیفیت هر سری از عطر یا ادکلن مورد نظر با سری های دیگر آن می تواند تفاوت داشته باشد. این تفاوت یک نوع عطر یا ادکلن با سری های مختلف آن، در عطر و ادکلن‌های برند به تعداد کمتری، در عطر و ادکلن گرمی به تعداد بیشتری و در عطر و ادکلن های فیک به تعداد بسیار زیادی مشاهده می شود.
یعنی امکان دارد شما یک بار یک عطر یا یک ادکلن را از یک فروشنده خریداری کنید و در سال بعد همان عطر یا ادکلن را از همان فروشنده خریداری کنید اما کیفیت متفاوتی داشته باشد! این مورد در عطر و ادکلن های اصلی بسیار کم مشاهده می شود. می توانید عطر و ادکلن مورد نظر را با قابلیت مرجوعی خریداری کنید تا از بابت کیفیت خیالتان راحت باشد.

همچنین توصیه می‌شود به عنوان یک نکته مهم نیز تفاوت عطرهای گران برند با عطرهای ارزان گرمی را مطالعه کنید.

در آخر نیز این نکته را اضافه کنیم که ادکلن به علت کم تر داشتن روغن ها و موادی که برای نگه داشتن بیشتر بو استفاده می شود، می تواند برای سلامتی از عطر بهتر باشد. در صفحه تاثیر عطر و ادکلن بر روی سلامتی انسان به این موضوع پرداخته ایم که تمامی عطر و ادکلن ها را چه اصلی و چه فیک، جه جای استفاده بر روی پوست، بر روی لباس استفاده کنید، به خاطر تبلیغات گول نخورید و از تبلیغات برندهای بزرگ دنیا را که عطر و ادکلن را بر روی پوست استفاده می کنند سعی کنید الگو برداری نکنید.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

لیست محصولات